Fortsätt till huvudinnehåll

Tjänsteleverantör vald

I förrgår beställde jag 100/10 + telefoni av Bahnhof på deras hemsida. Dagen efter kom ett mail med mitt avtal och inställningar för SIP-boxen för telefonin. Anledningen att det blev Bahnhof är att flera av de andra leverantörernas hemsidor inte fungerar med Chrome på Android och jag orkar varken dra igång Windowsburken eller sitta i telefonkö.

Flyttade min router, en Netgear WNR3500L, från Telias ADSL modem till mediakonvertern. Efter nån minut var internet igång.

På tisdag ska telefonen vara flyttad så då kommer jag konfigurera SIP-boxen.

Bifogar lite resultat från bredbandskollen och speedtest.net. Mätte med WiFi och inte direkt i nätverksuttaget.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Installation steg 1 klart

Nu har SI installerat media converter/fiberbox i vårt hus samt dragit rör för fibern till tomtgränsen. Tog totalt 2,5 timme för två gubbar som grävde och en tekniker som installerade fiberboxen (Inteno XG6846) Enligt SI kommer nästa steg ske om ca två månader när mer än 50% av fastigheterna har fått steg 1, dvs förmodligen i april/maj. Då kommer de gräva huvudledningarna, sätta upp mediaskåp och sen blåsa in fiber samt koppla in fastigheterna i skåpen. Efter det kopplas nätet ihop med stamnätet runt midsommar. Det var två personer som grävde i ca 2,5 timmar. Kabelröret (orange) lades sen på ungefär 60 cm djup. Ca 10 cm ovanför lades ett grönt nät. I ändarna skyddas röret av ett extra 1-tums rör då ändarna ligger under rabatterna. En montör installerade fiberboxen (invändigt och utvändigt) vilket tog 20-25 minuter. Återställningen är godkänd. Box på utsidan, precis där jag begärde den.

Telia installerat

Idag var Blacklink networks här och kopplade in Telias fiber. Samma utrustning som hos Svensk infrastruktur. Det tog dem ungefär 45 minuter att installera. Nästa steg blir att beställa tjänster på bredbandswebben.se. Här är bilder på installationen.

Projektering Telia

Telias underleverantör (Kasab) var hos mig och projekterade. Blev inte riktigt som jag tänkt mig då de snabbt sade att de inte kommer anväda befintlig kanalisation alls (den är 40+ år gammal). Sen kommer de inte gräva från gatan (vilket jag förutsatte) utan från cykelvägen på baksidan och genom gräsmattan dvs samma som SI. Det är kanske kommunen som krävt det med det innebar att jag inte kunde få in fibern i arbetsrummet där jag ville ha den utan den kommer komma in i grovköket vilket jag kan accceptera. Jag får själv dra en cat6-kabel från grovköket till arbetsrummet helt enkelt. Just nu är skillnaderna mellan Telia och SI obefintliga avseende hur de gräver.